Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anouk en Jos - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anouk en Jos - WaarBenJij.nu

Adelaide

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk en Jos

15 Januari 2015 | Australië, Adelaide

Tijd voor een nieuwe blog! We zitten inmiddels in Adelaide bij Sandy. De bosbranden en de regen zijn verdwenen en het zonnetje schijnt. De laatste blog was al weer even geleden, dus wat hebben we in de tussentijd gedaan.

De vlucht van Sydney naar Melbourne was zo voorbij. Jos werd er nog even uitgepikt voor de explosievencontrole, maar toen hij geen bom in zijn tas bleek te hebben, mochten we weer door :) In Melbourne zaten we in een mooi hotel vlakbij het station. ’s Avonds zijn we naar de Queen Victoria Market gegaan. Dit is een enorme markt, waar van alles aangeboden wordt; eten, drinken, kleding, sieraden. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Erg gezellig in ieder geval.

De volgende dag gingen we Melbourne verder bekijken. In het visitor centre aangekomen, bleek dat er in de buurt een eiland was, Philip Island, waar ’s avonds honderden pinguïns vanuit de zee aan strand komen. De tour vertrok vrijwel direct, dus hebben we niet zo heel veel van Melbourne gezien, maar zijn gelijk vertrokken richting Churchill en Philip Island. Op Churchill Island bezochten we eerst een boerderij, waar ze een korte demonstratie schapen hoeden met een hond en schapen scheren lieten zien. Vervolgens gingen we naar het Koala Conservation Centre. Na 3 weken hebben we eindelijk koala’s gezien! Kort samengevat komt het erop neer dat ze vooral slapen en ongeveer 4 uur per dag wakker zijn om te eten. Daarna gingen we door naar de zogenaamde Penguin Parade. De pinguïns wachten totdat de schemer invalt. Op deze manier kunnen ze veilig het strand oversteken naar hun nesten, die ze in de duinen hebben gegraven. Toen het nog licht was, zagen we al groepjes zwarte stipjes voor de kust drijven en toen de schemer inviel, kwamen ze in groepjes van een stuk of 50 het strand op waggelen. Dit zijn de kleinste pinguïns ter wereld en ze zijn niet veel groter dan 25 cm. Precies voor de tribune waar wij zaten, hielden ze een kleine pauze om vervolgens langs de boardwalk omhoog te lopen naar hun nesten. Prachtig gezicht. Helaas mochten we geen foto’s maken, omdat de flits de pinguïns verblind, maar er staat wel een leuk filmpje op internet. https://www.youtube.com/watch?v=WFkWfsUHtJw

Rond middernacht waren we weer terug in Melbourne. Snel naar bed, want de volgende dag werden we om 7 uur weer opgehaald voor de volgende tour. De gids, Steve, was erg enthousiast (good work, guys, amazing, brilliant), alle bezienswaardigheden waren life-changing en hij was altijd blij om je te zien (good to see you). Erg aanstekelijk. We hadden een gezellige groep met mensen uit Nederland, Duitsland, Canada en Zwitserland en we hebben drie leuke dagen gehad. De eerste dag reden we over de Great Ocean Road en bekeken we de Twelve Apostels, waarvan er ondertussen nog maar 8 overeind staan. Het weer zat helaas niet erg mee. Veel regen en koud, dus de truien en spijkerbroeken werden uit de koffer gehaald. De tweede dag gingen we naar het Grampians National Park, waar we o.a. een mooie waterval bekeken. De derde dag ’s ochtends ook nog een wandeling gemaakt en toen was het ’s middags nog een flinke rit naar Adelaide.

Adelaide is een gezellige stad, die wat minder massaal overkomt dan Sydney en Melbourne. ’s Avonds hebben we gegeten bij een leuk restaurantje en de volgende dag gingen we met een tour mee (voorlopig de laatste…) naar Barossa Valley voor een wijnproeverij. De wijntjes volgden elkaar in vlot tempo op, dus het was maar goed dat er een flinke barbecue als lunch was. Toch leuk om te merken dat je met een beetje uitleg al snel de verschillende nuances in de wijnen kan proeven.

Na deze drukke vijf dagen zijn we aangekomen bij Sandy. Bij haar in huis hebben we een kamer gehuurd via airbnb.nl. Het ontvangst was al leuk. Ze was aan de telefoon met iemand; ‘I’ve got to go. Some lovely friends from the Netherlands just arrived.’ Om jullie een beeld te geven: Sandy is een 69-jarige druk bezette dame met een leuk huis aan Henley Beach in Adelaide. Is ze niet aan het lunchen met vrienden, dan is ze druk voor de kerk of heeft ze yogales en tussendoor ziet ze de ruimte om ons overal naartoe te brengen met de auto. Kortom, helemaal top. Vandaag heeft ze ons naar Port Adelaide gebracht, waar we eerst met z’n drieën hebben geluncht. Vervolgens zijn Jos en ik gaan kajakken op de rivier en in de mangrove en hebben we (ja, het is me bij de derde poging eindelijk gegund) wel 1 dolfijn in het wild gezien. Wel heel bijzonder als zo’n dier 8 meter bij je kano vandaan voorbij komt zwemmen. De gids was zo vriendelijk om ons weer bij Henley Beach af te zetten, dus dat scheelde weer een ritje met de bus.

Net hebben we schnitzel gegeten bij een van de strandtenten en nu ligt Jos met rode wangen en neus van de zon naast me te snurken. Ik ga het maar weer eens afronden. Zaterdag gaan we naar Kangaroo Island en daarna zit de vakantie er alweer bijna op, maar voor die tijd komt er nog wel een blogje denk ik.

• 15 Januari 2015 - 19:29

Hans:

Nou, het is een heel verhaal! Wat een leven hebben die Koala's! Jullie hebben wel heel erg veel gezien en meegemaakt. Leuk om een paar dagen met zo'n levenslustige dame op te trekken en het australische leven op te snuiven. Veel plezier op Kangaroo Island! Gr. pa

• 16 Januari 2015 - 13:06

Jolanda:

Hoi Anouk en Jos,
    Fijn dat jullie het nog steeds zo naar je zin hebben, wat je al zei, helaas zit het er bijna op.
    Jullie kunnen straks wel terug kijken op een fantastische reis die je gemaakt hebt. Geniet nog van jullie laatste dagen daar. Groetjes, Jolanda